KOENZIM Q10 – SVEĆICA LJUDSKOG MOTORA

Koenzim Q10 ili ubikinon jedna je od esencijalnih komponenti mitohondrija, organela koje služe kao male elektrane svake ćelije organizma. U mitohondrijama nastaje ćelijska energija neophodna za sve procese života – od sinteze i transporta hormona pa do mišićne kontrakcije i pokreta. Kao što motor ne može valjano da radi bez inicijalne varnice svećice, tako mitohondrije ne mogu funkcionisati bez koenzima Q10.

Još od druge polovine 50-ih godina prošlog veka, kada je na Univerzitetu u Viskonsinu izolovan koenzim Q10, traju intenzivni istraživački napori koji pokušavaju da odrede zdravstveni potencijal i značaj suplementacije ovim važnim nutrijensom. Mada se nalazi u svakoj biljnoj i životinjskoj ćeliji, količine prisutne u izvorima iz hrane verovatno su nedovoljne za ostvarivanje blagotvornih efekata. S obzirom na činjenicu da vegeterijanci imaju veće inicijalne koncentracije koenzima Q10 u krvi, čini se da unos namirnica biljnog porekla obezbeđuje bolje snabdevanje ubikinonom. Mada se do skoro smatralo da organizam čoveka može sintetisati dovoljne količine koenzima Q10, izgleda da je pojava deficita ipak moguća. Nedostatak može nastati kao posledica nedovoljne sinteze usled genetskih anomalija ili nepravilne ishrane ali i kod povećanih potreba organizma. Shodno činjenici da je tkivo srčanog mišića izuzetno metabolički aktivno, deficit koenzima Q10 uglavnom pogađa srce i može dovesti do srčane insuficijencije. Smatra se da su i kod drugih kardiovaskularnih oboljenja kao što su ishemijska bolest, hipertenzija ili prolaps mitralne valvule, povećane potrebe organizma za unosom koenzima Q10. Osim toga, kod starijih osoba potrebe za koenzimom Q10 takođe rastu zbog smanjenog stepena sinteze u organizmu.

Korisni efekti Q10 –  od koronarne jedinice to triatlona

Glavni korisni efekti unosa koenzima Q10 povezani su sa povećanom sposobnosti za produkciju ćelijske energije ali i njegovim antioksidantnim osobinama. Poseban značaj uočen je kod suplementacije u cilju prevencije i tretmana kardiovaskularnih i malignih oboljenja. Sa druge strane, kao relativno snažan antioksidans, koenzim Q10 sprečava procese peroksidacije i pomaže delovanje vitamina E u sprečavanju oštećenja ćelijske membrane, koja leže u osnovi mnogih hroničnih oboljenja kao što su ateroskleroza ili hiperholesterolemija. Šta kažu savremena naučna saznanja? Iako istraživanja i dalje traju i prerano je doneti jednoglasan zaključak, dosadašnji rezultati su više nego ohrabrujući, posebno kod kardioloških bolesnika. Tako, kod preko 50% pacijenata sa kongestivnom srčanom slabosti, koji su uzimali 30 mg koenzima Q10 dnevno, značajno se smanjila učestalost i težina simptoma. Jedna od najvećih kliničkih studija izvedena je u Italiji na preko 2500 pacijenata tokom 3 meseca suplementacije. Pokazano je da dnevni unos od 50 do 150 mg koenzima Q10 smanjuje stepen cijanoze, edema pluća, otoka na nogama, aritmija i drugih znakova i simptoma srčane slabosti kod preko 60% pacijenata! Kod osoba koje su patile od hipertrenzije, unos 100 mg koenzima Q10 na dan, tokom 10 nedelja, doveo je do sniženja sistolnog i dijastolnog pritiska prosečno za 12 milimetara živinog stuba. I kod šećernih bolesnika, unos koenzima Q10 u dozama od 120 mg tokom 2 do 18 nedelja redukovao je nivo šećera u krvi za 20%. Konačno, u pojedinim studijama pokazana je efikasnost koenzima Q10 u tretmanu stanja imunog deficita ili kod parcijalne remisije pojedinih malignih oboljenja, gde su doze iznosile od 60 do 300 mg. Da li ima rezona unositi koenzim Q10 u sportu i fitnesu? Grupa finskih vrhunskih atletičara koja je unosila 90 miligrama koenzima Q10 dnevno uočila je porast maksimalne potrošnje kiseonika i unapređenja oporavka u odnosu na ispitanike koji su unosili placebo. Sa druge strane, američki biciklisti koji su unosili 100 mg koenzima Q10 dnevno tokom 8 nedelja nisu uočili unapređenje sportskih rezultata; odsustvo rezultata uočena je i kod triatlonaca i rekreativaca. Izgleda da od koenzima Q10 ne možemo očekivati značajan uticaj na sportska postignuća – sa druge strane, u gotovo svim studijama na fizički aktivnim osobama došlo je do unapređenje antioksidantnog statusa. Čini se da je to dovoljan razlog da razmotrimo njegovu upotrebu u sportu, posebno nakon intenzivnih treninga ili fizičkih aktivnosti u zagađenom ambijentu, koji prouzrokuju stvaranje štetnih slobodnih radikala.

Doziranje i bezbednost koenzima Q10

Iako postoje brojni oblici i formulacije, najčešće se sreću tablete i kapsule od kojih najveću bioraspoloživost poseduju meke gelatinske kapsule koje sadrže koenzim Q10 dobijen iz sojinog ulja. Tipičan režim doziranja iznosi od 50 do 150 mg dnevno ali treba voditi računa i o trajanju tretmana – prvi značajni rezultati se očekuju nakon 8 i više nedelja suplementacije. Mada su studije uglavnom potvrdile dobru tolerenciju na koenzim Q10, bez pojave ozbiljnih neželjenih efekata, potreban je oprez kod populacije trudnica i dojilja i obavezna konsultacija sa lekarom pre režima uzimanja. Poseban značaj ima suplementacija koenzimom Q10 prilikom terapije lekovima za redukciju holesterola (lovastatin, simvastatin), pojedinih psihotropnih lekova (antidepresivi) ili beta-blokatora, koji dovode do smanjenja nivoa koenzima Q10 pa je suplementacija poželjna i korisna. Shodno pomenutom, koenzim Q10 u savremenoj suplementaciji sve više postaje sinonim za napredno kardiovaskularno zdravlje, vitalnost i dugovečnost.

Advertisements

Napiši komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s