KAKO UBRZATI METABOLIZAM

Zašto neki ljudi mogu jesti skoro svašta, a opet se ne debljaju previše , a drugi iako paze na ishranu, nikako se ne mogu osloboditi suvišnog sala ili se još više debljaju ?

Odgovor se može najčešće potražiti u jednoj reči: METABOLIZAM. Metabolizam je skup hemijskih reakcija koje se odvijaju u živom organizmu kako bi održali život. Ti procesi omogućuju organizmu da raste, da se razmnožava, da održava svoju strukturu i reaguje na okolinu. Oni sa brzim metabolizmom si mogu dozvoliti više hrane, više masti, više ugljikohidrata i opet se neće udebljati. Ostali, koji imaju spor metabolizam će se udebljati mnogo lakše i brže.

Da, to je vrlo ozbiljan problem većine ljudi – spor metabolizam. Koliko smo puta čuli da je neko potrošio novac na različite reklamirane čajeve, tablete ili skupe dijete, skinuo nekoliko kilograma i zatim po završetku terapije se ponovo počeo debljati. To je čest slučaj sa skoro svim dijetama, a naročito ako imate slab i spor metabolizam, taj efekat stručnjaci – nutricionisti zovu JO-JO efekt. Vrati nam se ono što smo izgubili i možda čak i dobijemo koji kilogram više. Jednostavno, naše se telo bori za zalihe i ne stigne upotrebiti svu hranu koju unesemo za izgradnju mišićne mase ili energije.

Smanjimo li unos hrane, nismo puno postigli jer tada mehanizam tela „zna“ da će dobiti manje hrane ( i ređe) i zbog toga pokušava stvoriti još veće zalihe i tako u krug bez nekog trajnog efekta; mršavimo i debljamo, pa opet ponovo u nedogled i godinama bez pravog i stalnog efekta. Sada bi tome trebao doći kraj, istraživanja su dokazala da se metabolizam može ubrzati kod 95% ljudi! Informacije o tome kako to možete učiniti bez kupovine bilo kakvih artikala, pomagala, tableta, praškova možete pronaći ovde. Saveti vrede jednako za devojke i žene koje žele smršati, kao i za sve bodybuildere koji žele izraziti mišiće bez viška masnih naslaga. Naravno da to ne znači da ćete sada jesti brda hrane i svejedno mršaviti! Uvek je potrebno hraniti se kvalitetno i uravnotežiti unos proteina-ugljenih hidrata-masti, ali to je druga tema.

Gde grešimo i šta da radimo da ubrzamo metabolizam:

  • Velika greška ljudi je što „nema vremena“ za jelo i jede jednom ili dva puta dnevno. Tada obično unesu više hrane nego je to potrebno. Telo je toga svesno, ono zna da nikada nije sigurno kada će stići sledeći obrok. Pošto telo podjednako troši energiju tokom celog dana, mora uvek na raspolaganju imati dovoljne zalihe. Ukoliko nema redovnih unosa hrane, ono je prisiljeno praviti zalihe.

Nema posebnih zaliha za proteine, ugljene hidrate, telo jednostavno sve pretvara u masti i slaže ih na telo. Kako bi to sprečili, moramo telu davati dovoljne količine balansirane hrane u redovnim obrocima.

  • Jedite tri do četiri manja, balansirana obroka dnevno. Balansirani obrok se sastoji od: ugljenih hidrata, proteina i masnoće. Ako jedete manje, balansirane obroke svaka četiri sata, veće su šanse da nećete biti gladni i bez energije tokom dana, a manje su šanse da će vam „trebati“ nepotrebni međuobroci, čokoladice i slatkiši. Čudno, zar ne? Ješćemo češće a napravićemo osnovu da polako gubimo prekomernu težinu.
  • Započnite s kvalitetnim doručkom. Balansirani doručak pokreće metabolizam i daje energiju za uspešan početak dana! Ovo nikako nemojte zaboraviti jer je kvalitetan doručak tajna uspešnog dana! Zašto? Zamislite da u Vašem automobilu nemate kazaljku koja pokazuje koliko Vam je goriva u rezervoaru. Morali bi da pogađate, zar ne? Ukoliko svako jutro odemo na pumpu i naš automobil napunimo gorivom tada neće biti mogućnosti da ostanemo bez istog u toku vožnje i dnevnih obaveza. Ako vozimo sa neizvesnom količinom goriva postoji velika šansa da nam automobil stane. Primer Vam može dati jasniju sliku da i naše telo funkcioniše po sličnom principu i da je ono što unesemo preko hrane naše gorivo za taj dan. Naše telo neće stati poput automobila ali je POTPUNO sigurno da neće moći obavljati dnevne potrebe onako kako bi to obavljalo da ima dovoljno energije za taj dan.
  • Radite aerobne vežbe rano u jutro, idite na trčanje, vozite bicikl i slično i radite to redovno tako će organizam naviknuti na aktivnosti te ubrzati metabolizam. Nakon otprilike 20 minuta aerobne aktivnosti telo počinje da koristi masti kao prioriteta izvor energije. Pojas za mršavljenje, razne kese i ostale ideje koje ste imali prilike da vidite u prodaji apsolutno nemaju nikakve veze sa gubljenjem vaših zaliha. Sve što možete da izgubite je voda a to definitivno nije razlog zašto ste krenuli da vežbate.

  • Čaša mlake vode na prazan stomak nakon buđenja! Možete iscediti malo limuna i popiti sa uživanjem pre nego što obavite pranje zuba, tuširanje i sve Vaše jutarnje obaveze pre prvog obroka.
  • Čaj od korena đumbira (seckanog na širinu novčića) možete skuvati i piti tokom dana umesto obične vode. Za to Vam je potrebno 5 minuta dok voda prokuva i otprilike 7-10 sečenih delova korena đumbira. Jačinu čaja birajte sami. Možete dodati i med ako Vam je čaj previše ljut. Đumbir je odličan iz mnogo razloga koje ćemo ovo prilikom staviti u drugi plan. Ovom prilikom on Vam pomaže da ubrzate Vaš metabolizam i iskoristite masti koje imate, uz sve ostale pozitivne stvari koje Vam pruža.
  • Smanjite unos rafinisanih ugljenih hidrata (npr. pecivo, beli hleb, bela riža, rafinisane žitne pahuljice, kolači, keks), a dodajte više celovitih žitarica, mahunarki, povrća i voća. Potreba za fast food-om i slatkišima jednostavno odlazi kada se počnu jesti kvalitetniji ugljeni hidrati.
  • U svaki obrok ubacite sveže ili kuvano povrće. Uz to što u sebi ima vitamina, minerala i enzima, povrće je puno vlakana koja pomažu pri izbacivanju toksina iz organizma (naročito kod onih koji vežbaju). Savršena ishrana bio trebala da sadrži oko 70% voće i povrće. Da, uz današnje navike ljudi to izgleda nemoguće. Odluka je samo Vaša a rezultati su neizbežni ako se odlučite da jedete kako Vaš organizam zahteva. Sve ostalo je laž! Izbegavajte da u obroku kombinujte voće sa povrće.
  • Proteini! Ako ste fizički aktivni, treba vam otprilike jedan gram proteina po kilogramu telesne težine. Izvori kvalitetnog proteina su: belance, tempeh, tunjevina, piletina, riba, quinoa itd. Oni će Vam dati osećaj snage i pomoći vam održati efikasan metabolizam.
  • Odaberite kvalitetne masnoće! Dodajte u svoje obroke nezasićene i esencijalne masne kiseline: maslinovo ulje,  laneno ulje, sveže-samlevene lanene semenke (pomešajte sa jogurtom), plavu ribu, susam, bademe, orahe, pistaće…
  • Pijte dovoljno vode! Pijte oko dve litre vode dnevno. Ponesite litru vode sa sobom na posao. Imajte litru vode u autu. Ako je na vidiku, nestaće, a vi ćete imate više energije da obavljate dnevne potrebe.
  • Pijte manje kafe ili je potpuno izbacite. Kad sednete s nekim „na kafu“, umesto kafe, povremeno naručite zeleni čaj ili čaj od mente, đumbira. Dodajte limun i uživajte! Ili jednostavno, naručite vodu i uživajte!

Za kraj, podsetite se da ne jedete (samo) zato da biste ubrzali metabolizam, nego i zbog toga da biste i uživali! S tim na umu, jedite polako i uživajte u mirisu i ukusu hrane. Uz sve to, ne zaboravite da sve što jedemo postaje deo našeg tela. Pogledajte što se nalazi na Vašem tanjiru i razmislite želite li zaista jesti to što je pred vama.

Uz ovu listu praktičnih saveta koji Vas mogu pokrenuti iz tačke u kojoj ste na veoma jednostavno usvajanje zdravijih prehrambenih navika, bitno je spomenuti i drugi izuzetno važan način pokretanja metabolizma: vežbanje. O tome neki naredni put.

PRIJATNO i uživajte u danu koji je pred Vama!

Advertisements

Napiši komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s