ZDRAV PRISTUP TRUDNOĆI

Image

Zdrav pristup prema materinstvu i trudnoći treba da bude imperativ za svaku ženu koja želi da postane majka. Iz ovoga se izuzimaju jedino žene koje već imaju neke hronične bolesti, teško ostaju trudne ili imaju neke druge zdravstvene poteškoće. Njihovo stanje organizma zahteva drugačiji pristup od momenta planiranja potomstva, trudnoće, i na kraju trenutka rađanja.
Što se tiče zdravih žena, na svoj graviditet treba da gledaju kao na blagosloveno stanje, i trenutak kada treba najviše da uživaju u životu. Na ovo ukazuje i ginekolog akušer dr Mima Fazlagić.

– Trudnoća je zdravlje, jer samo zdrava žena ostaje trudna. Zato niko ne treba da je doživljava kao drugačiju i bolesnu osobu, a pogotovo ne ona sama. I potpuno je pogrešno za trudnicu govoriti da je pacijentkinja, ukoliko zaista nema opravdanih razloga za to. A pogotovo pacijentkinjom ne treba nazivati zdravu trudnicu. Njeno stanje je utoliko drugo i drugačije jer svakoga dana oseća neki simptom koji prati razvoj ploda, što je apsolutno normalno. Rečenice: Nemoj da se farbaš, nemoj da se depiliraš, nemoj da ustaješ i jedi za dvoje, potpuno su prevaziđene. Jer, za čak 95 odsto žena trudnoća predstavlja najlepši period života.
Kakve sve transformacije prolazi žena tokom trudnoće?
– Promene se dešavaju od trenutka začeća, pa sve do momenta rađanja. U prva tri meseca, kada se formiraju svi organi i čula, plod je dugačak 60 milimetara i težak 60 grama. Za ženu je važno da se u tom periodu dobro psihički spremi za trudnoću i sve promene koje će se dešavati. Vrlo je važno da napravi plan ishrane i da se uravnoteženo hrani da bi do kraja ostala vitka trudnica, a posle porođaja sa lakoćom mogla da se vrati na svoju težinu odranije. To znači da sebi može da dopusti najviše jedanaest kilograma više u odnosu na uobičajenu težinu.
U praktičnom smislu, šta sve treba da čini?
– Od starta mora da ostane fizički aktivna, a da se zbog pojave mučnina, pojačanog lučenja pljuvačke i povraćanja, kao najčešćih pratećih simptoma, relaksira. Zdrava ishrana bogata integralnim hlebom, suvim grožđem, zelenim povrćem, od izuzetne je važnosti. Kao i manji i češći obroci sa dosta tečnosti, uz obavezno odmaranje. U konkretnom smislu, oslobađanju od mučnina pomoći će čaj od đumbira i kamilice.
Šta trudnica najteže podnosi?
– Naravno, povraćanje, koje je prisutno kod priličnog broja žena. Ukoliko je ono stalno i iscrpljujuće preti opasnost da trudnica upadne u neku vrstu depresije i izolovanosti. Da bi se ovakva situacija izbegla stručnjaci preporučuju lubenicu, koja je prebogata elektrolitima, koji se povraćanjem gube. Savetuje se i primena aromaterapije, koja se može izvesti u kućnim uslovima. Dovoljno je u aroma-lampe sipati esencijalna ulja bergamota i limuna i taj miris udisati. Stručnjaci tvrde da se na ovaj način telo oslobađa napetosti i opušta.
Šta se radi posle trećeg meseca trudnoće?
– U ovom periodu dolazi do ubrzanog rasta ploda a trudnoća, naravno, postaje vidljiva i za okolinu. To nameće i potrebu aktivnijeg vežbanja da trudnica ne bi postala opuštena. Ishrana treba da bude izuzetno bogata kalcijumom i magnezijumom, jer plod, neštedimice, za svoj razvoj od majke crpi ove minerale. Posle dvadeset nedelja majka sa bebom koju nosi ostvaruje komunikaciju, jer ona počinje da se pomera. Zbog nove situacije u kojoj se nalazi, trudnicu počinju da muče neki drugi simptomi. Javlja se žgaravica, zatvor, bol u leđima, cistiti, depresija. Naravno, ne javljaju se svi simptomi kod svake trudnice, ali ako se ispolje, treba ih prihvatiti kao normalnu pojavu i sa njima se izboriti.
Na koji način?
– Ako je prisutna gorušica treba uzimati čaj od kamilice. Protiv bolova u leđima preporučuje se masaža uljem od lavande i eukaliptusa. Nekoliko kapi ulja od lavande umasiranog duž vrata, pomoći će uklanjanju i glavobolje. Kod zatvora koji često prate i proširene vene treba praviti kupke sa određenim uljima, koja istovremeno pomažu uklanjanju sekreta i cistita. Odgovor o tome, koju vrstu ulja uzeti, treba potražiti u dobro opremljenoj apoteci. Državna laboratorija “Beolab” proizvodi sva potrebna ulja i proverenog su kvaliteta. Ukoliko upadne u depresiju, vežbe disanja su lek izbora. Kao i kupke i masaže pomorandžinim cvetom, grejpfrutom i mandarinom.
A kada je reč o ishrani?
– Kada je reč o ishrani, pažnja mora da se usmeri na zeleno povrće, jaja, sir, sokove od borovnice i brusnice. Takođe, naučno je dokazano, da je čaj od koprive izuzetno koristan za organizam trudnice, pa samim tim i ploda. U suštini, ishrana treba da bude bez šećera, i sa unosom dva i po litra vode i biljnih čajeva. Blage vežbe u ovom periodu takođe su važne, ili bolje rečeno trudnica može da radi sve što je radila i pre trudnoće samo manjeg intenziteta. Precizna uputstva može dobiti u svakom domu zdravlja.
Šta karakterišu poslednja tri meseca pred porođaj?
– Taj period prati sazrevanje bebe zbog čega majka treba da pojača ishranu i da se polako, uz stručni savet svog ginekologa priprema za porođaj. Trudnice tada uglavnom prati nesanica i promene na koži u vidu pega, fleka, strija, otoka nogu… Protiv nesanice se savetuje čaj od kamilice i kore limuna. Tople kupke sa uljem lavande i aromaterapija sa uljem mandarine, takođe su lek protiv nesanice. Za izmenjenu kožu preporučuje se kupka od cveta limete (zeleni limun) i isečenog celog krastavca. Ali, i sprej od tople mineralne vode sa kamilicom. Otoci nogu mogu da se smanje i otklone uljem od semena grožđa. Takođe je važno da se pije čaj od koprive, a iz ishrane izbaci so i šećer.

KONTROLE
Da bi trudnoća bila pod redovnom kontrolom, neophodno je otići lekaru na svakih šest nedelja. Kontrola krvne slike i redovan ultrazvučni pregled je nešto o čemu svaka zdrava trudnica treba da vodi računa. Češći ultrazvučni pregled je poželjan pred kraj trudnoće.

OPREZ!
U trudnoći je veoma važno uzdržavanje od namirnica koje mogu nepovoljno da deluju na zdravlje ploda i buduće majke. Šunke, salame i druge slične suvomesne proizvode obavezno treba izbegavati. Ukoliko nisu dobro skuvani ili dinstani mogu da sadrže bakteriju Listeriu monocytogenes, uzročnika listerioze koja može biti razlog pobačaja, prevremenog porođaja, ali i nekih drugih zdravstvenih tegoba. Ova bakterija može da se nađe i u nepasterizovanom mleku, sirevima, iznutricama, dimljenom ribljem mesu.
Morska riba skuša ili tuna mogu da imaju visok sadržaj žive, opasne za rast i razvoj mozga i nervnog sistema ploda. Zbog toga trudnice ne bi trebalo da pojedu više od 400 grama ove ribe, i to u dva nedeljna obroka. Ali zato treba jesti u ogromnim količinama vitaminima bogate žitarice, u kojima se nalazi i folna kiselina, važna za zaštitu bebinog mozga i kičmenog stuba od mogućih porođajnih komplikacija. Folna kiselina je posebno važna u prva tri meseca trudnoće, kada se formiraju svi organi.

Izvor: novosti.rs

Advertisements

Napiši komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s