ŠTA PITI I JESTI TOKOM VRELIH LETNJIH DANA? HIDRACIJA

smoothies600x400

LETNJA temperatura diktira i jelovnik. Tokom vrelih dana organizam nema potrebu za velikim energetskim unosom, ali mu treba dovoljno tečnosti. Ako znamo da je naše telo sačinjeno od oko 75% vode onda uloga hidracije jasno igra ključnu ulogu. To nije samo unos vode. Pročitajte tekst i čuvajte svoje zdravlje jer niko osim vas nije odgovoran više za vaše dobro zdravlje i vaš osmeh!

Dnevne potrebe organizma za tečnošću zavise od uzrasta, zdravstvenog stanja, pola, kao i količine fizičke aktivnosti, ali se najčešće kreću od šest do osam, pa i više čaša u toku dana.

– Ne preporučuje se nadoknada tečnosti samo unosom sokova bez obzira na njihov sadržaj šećera ili veštačkih zaslađivača – savetuje dr Jelena Gudelj Rakić, specijalista higijene, načelnik Centra za promociju zdravlja Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“. – Čaša ceđenog soka od voća i povrća ili limunade sa malo šećera u toku dana je dovoljna, ostala tečnost koju unesemo treba da bude voda. Kada je u pitanju izbor vrste hrane, preporučuju se pre svega povrće: sveže ili spremljeno kuvanjem na pari ili u vodi, ili grilovanjem, i sveže voće.

Od mlečnih proizvoda treba jesti mlađi sir, jogurt i obrano mleko, uz izbegavanje jakih sireva, kajmaka i butera zbog velike količine masnoće koju sadrže. Dr Gudelj Rakić savetuje i da se smanji količina mesa u ishrani, a da se od mesa bira piletina, ćuretina i riba.

– Žitarice treba unositi svakodnevno u manjoj količini, kao hleb i cerealije, a maksimalno smanjiti lisnata testa i pekarska peciva, jer sadrže velike količine masnoće – dodaje dr Jelena Gudelj Rakić. – Tokom leta ishrana treba da je redovna. Često preko dana zbog velikih vrućina izbegavamo obroke, da bismo u večernjim satima pojeli obilan obrok, što nije dobro za organizam.

U vreme najvećih vrućina na sve načine pokušavamo da rashladimo, najčešće hladnim pićima, što je, tvrde nutricionisti, pogrešno. Efekat hlađenja traje samo 15 do 20 minuta od unošenja, posle toga telo fiziološki reaguje na rashlađivanje, tako što preusmerava cirkulaciju krvi u ohlađeno područje, vraćajući temperaturu na normalu, ili je čak i podižući.

Zato je bolje rešenje pažljivim izborom namirnica rashladiti organizam. Nekim namirnicama se pripisuje „moć“ da bar malo rashlade telo tokom leta:

Voće i povrće s povećanim sadržajem vode

Lubenice, kruške, jabuke, jagode, šljive, krastavac, tikvice, samo su neke od namirnica koje sadrže veoma visok procenat vode. Ove namirnice na jelovniku omogućavaju nadoknađivanje tečnosti izgubljene znojenjem i hlađenje ceo organizam.

Zelena salata

Čisti creva i nadoknađuje izgubljenu tečnost, zajedno sa paradajzom, krastavcem često je osnov letnje ishrane. Pomešana s kuvanim jajima ili posnim mesom može da bude zamena za glavno jelo.

Dinja

Komad dinje biće više nego dobra zamena za čašu soka. Porcija dinje ima samo 57 kalorija, ali je tu smešteno sve što vam je potrebno za preživljavanje vrelog letnjeg dana.

Ipak, posebnu pažnju trebalo bi da obrate osobe sa visokim nivoom šećera u krvi, jer dinja najčešće nije namirnica koja im se preporučuje.

Riba i morski plodovi

Ove namirnice sadrže lako svarljive proteine, pa za njihovo varenje nije potrebna dodatna energija, koja bi podizala temperaturu tela. S druge strane za probavu mesa, naročito crvenog treba mnogo energije, pa ga treba izbegavati tokom leta.

Čaj umesto vode

Po kineskoj medicini, pijenje previše vode leti može da dovede do gubitka minerala. Kinezi preporučuju čajnu mešavinu u borbi protiv: kašika šipka, kašika hibiskusa, četvrt kašičice đumbira, kašika matičnjaka, 3 dl soka od ribizle, borovnice, kupine ili višanja. Posebno skuvati pola litra zelenog čaja. Čajnu mešavinu i đumbir treba preliti sa četiri litra vrele vode i ostaviti da stoji 20 minuta. Procediti i dodati zeleni čaj i sok. Ovaj napitak se ne pije hladan, već treba da je na sobnoj temperaturi.

Čaj od ječma

Makrobiotičari preporučuju čaj od ječma kao izuzetno dobar rashlađivač. Pravi se tako što se ječam preprži, samelje i potom skuva kao čaj.

Ljuti začini

Uloga ovih dodataka hrani – karija, ljute papričice, bibera, svežeg đumbira je diskutabilna jer zbog svoje ljutine trenutno zagrevaju telo. Ali na duže staze, oni podstiču znojenje i na taj način regulišu rashlađivanje organizma.

Hladna kafa prva pomoć

ZA rashlađivanje kineska medicina predlaže hladnu gorku kafu, koja može da bude prva pomoć kod burnih reakcija na toplotu: vrtoglavice, napad migrene, krvarenje iz nosa, mučnina sa željom za povraćanjem.

Nadoknada kalijuma

POJAČANIM znojenjem gubi se kalijum iz organizma, a njegov manjak može da izazove malaksalost, glavobolju i slabe reflekse. Najbolji prirodni izvori kalijuma su paradajz, pomorandže, krompir, dinja, listovi nane, seme suncokreta i banane.

Advertisements

Napiši komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s